Konepajojen raaka-aineet ovat kallistuneet, komponenttien saatavuus vaikeutunut ja kuljetusketjut hidastuneet. Samaan aikaan asiakkaat ja viranomaiset vaativat yrityksiltä todennettavaa vastuullisuutta. Myös alan liiketoimintamallit ovat keskellä suurta murrosta. Konservatiivisena pidetyllä konepaja-alalla tuotekeskeisyydestä ollaan siirtymässä yhä selvemmin asiakaskeskeisyyteen ja avoimeen palveluliiketoimintaan. Staironin toimitusjohtaja Timo Kylä-Nikkilä vahvistaa yllä kerrotun.
– Se on juuri näin, vaikka Stairon ei olekaan konepaja. Olemme asiakkaiden tarpeeseen muokkaantuva modulaarinen tehdas. Tunnistan ja tunnustan, että toimialalla voi olla hieman konservatiivinen maine, mutta uskallan myös väittää, että jokainen yritys on omistajiensa näköinen. Staironilla omistajat ja hallinto ovat alalla poikkeuksellisen nuoria, pitkälti alle 40-vuotiaita. Samaan aikaan tehtaalla on yhä osaajia, joilla on takanaan meillä työvuosia enemmän kuin minulla on ikää. Jatkuvuus tuo varmuutta ja hiljainen tieto siirtyy jo viisi vuotta sitten perustamamme senioriohjelman kautta nuorille tekijöille.
Maailmaa on kohdannut viime vuosina monta peräkkäistä sokkia. Koronavuosia seurasi Venäjän hyökkäyssodan eskaloima raaka-ainehintojen vaikea ennustettavuus ja rajusti heittelehtineet energia- ja rahtihinnat. Ovatko asiakkaiden valintaperusteet muuttuneet, kun ne etsivät Staironin kaltaista yhteistyökumppania?
– Kyllä ja ei. Kumppanuudet rakentuvat yhä kolmelle tutulle peruspilarille: Toimitusvarmuuden, hinnan ja laadun pitää olla kunnossa. Mutta pilarien sisällöt elävät. Laatu tarkoittaa valmistuslaadun lisäksi yhä enemmän myös vastuullisuutta. Hintaa arvioidaan hankintahinnan sijaan koko elinkaaren ajalta ja toimitusvarmuudessa on alettu arvostaa Staironin kaltaisia toimijoita, joilla on tehtaalla oma raaka-ainevarasto. Toimitusvarmuudessa arvioidaan koko tuotantoketjun toimivuutta.
Tutustuminen Staironin tehtaaseen on avartava. Jokaisessa hallissa on neljä suurta näyttöruutua, josta työntekijät näkevät myynnin, jatkuvasti päivitetyn tilauskannan, kuukausittaisen liikevaihdon tai vaikka työkavereiden loma-ajat. Avoimuudesta päätellen voisi kuvitella olevansa konsulttitoimistossa tai pelifirmassa, mutta hitsauksen tuoksut ja jättimäisen laserleikkurin hydrauliikan äänet muistuttavat, että olemme tehtaassa.
– Puhutaan vaikka juuri hitsaamisesta. Se on tieteenala, joka perustuu pitkälti sähköön ja fysiikkaan – ja hiukan kemiaan. Vaikka se automatisoituu koko ajan, keskeinen voimavaramme ovat meidän osaavat ihmisemme. Miksi ihmeessä me omistajat kohtelisimme heitä eri tavalla kuin odotamme itseämme kohdeltavan? Toimintamme sekä henkilökunnan että asiakkaiden kanssa perustuu avoimuuteen ja jatkuvaan dialogiin. Pidämme pelin reiluna. Uskallamme kohdata hankalatkin asiat aidosti. Meillä on sama lupaus sekä henkilökunnalle että asiakkaille: Teemme, mitä lupaamme. Se on iso lause lunastaa. Mutta uskomme vilpittömästi dialogiin osapuolten välillä, vaikka asiat olisivat hankalia. Ja varsinkin, kun ne ovat hankalia. Ratkaisut löydetään yhdessä. Pitkäaikaiset asiakkuudet todentavat toimintamallimme toimivuuden. Uusille asiakkaille tiedoksi, että meidän kanssamme on lupa tulla oppimaan uutta avoimuutta ja vuoropuhelua, Kylä-Nikkilä kannustaa pilke silmäkulmassa.
Avoimuus, vastuullisuus ja kyky tiiviiseen dialogiin ovat Staironille arvokkaita kilpailuetuja. Sitä on myös tiedolla johtaminen. Asiakaslähtöisyys ja tuotannon operointi vaativat, mutta myös tuottavat paljon dataa. Se antaa hyvän pohjan koneälyn ja älykkään automaation hyödyntämiselle. Mutta se tarkoittaa myös parantunutta työturvallisuutta, vähentynyttä materiaalihukkaa ja nopeampia läpimenoaikoja.
– Data on loistava apuri avoimuuden lisäämisessä. Voimme mittaroida omaa operatiivista toimintaamme ja alihankinnan vastuullisuutta, mutta esimerkiksi myös asiakkaalle lähtevien tuotteiden vastuullisuutta. Datan hyödyntäminen tuo valtavia mahdollisuuksia meille, mutta ennen kaikkea asiakkaillemme ja henkilöstöllemme.
Staironin historia on vaikuttava, kunto 15-vuotispäivänä vahva ja tulevaisuudenusko luja. Mitä toimitusjohtaja näkee kristallipallossa?
– Tehtäväni ei ole ennustaa, vaan toteuttaa yhtiömme strategiaa. Stairon jatkaa tasaista kasvua. En sano, että kasvu olisi itsetarkoitus, mutta se tuo selkänojaa, ja viestii henkilökunnalle ja asiakkaille jatkuvuudesta. Kasvu tarjoaa mahdollisuuksia investoida ja johtaa toimialan kehitystä. Ja vaikka maailmantaloudessa on ollut haasteita, kun yksi ovi on sulkeutunut, uusia on avautunut. Esimerkiksi kaivos- ja puolustusteollisuudessa tuntuu olevan kaltaisellemme toimijalle kysyntää. Huolimatta siitä, että viime vuodet ovat olleet makrotaloudessa ja maailmassa tuulisia, meillä on vahva tilauskanta ja hyvä asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys. Olemme tutkitusti Great Place to Work ja haluamme olla sitä jatkossakin.