Asiakasreferenssit

Sulbana ei hae halvinta, vaan kannattavinta kumppania

Elintarviketeollisuudessa jo pelkästään hygienia asettaa laitteistoille erittäin korkeat laatuvaatimukset. Ammattitaitoa punnitaan myös lukuisilla liikkuvilla osilla, mittatarkkuutta vaativilla pitkillä liikeradoilla sekä ruostumattomilla materiaaleilla että ohuilla aineenvahvuuksilla.

– Minulla on vahva luottamus staironilaisten osaamiseen. He tarttuvat pelkäämättä isompiinkin kokonaisuuksiin, joista on yleensä hankala saada tarjouksia, kehuu innovatiivisia juustonvalmistuslaitteita ympäri maailmaa toimittavan Sulbana Oy:n tuotantopäällikkö Jarkko Kokko. 

Laajan mittakaavan yhteistyö on molempien etu

Sulbanan ja Staironin kumppanuus starttasi aikoinaan hyvien referenssien pohjalta. Toimituslaajuus on vuosien myötä kasvanut hitsausalihankinnasta aina komponenttiostoihin sekä kokoonpanoihin laajemmassakin mittakaavassa.

– Ensimmäinen toimitus, jonka kautta tutustuin Staironiin koski juustomuottien isoja puristinlevyjä. Näiden jälkeen vuorossa oli kolme suolausallasta, joista suurin oli mitoiltaan 18x3x3 metriä, ja se toimitettiin meille kokonaisena, Kokko muistelee.

Suomessa Kauhajoelta ja Seinäjoelta käsin operoiva Sulbana on nykyisin osa saksalaista, perheomisteista Alpma Groupia, joka on maailman johtavia juustonvalmistuksen prosessi- ja laitetoimittajia.

– Tällä hetkellä työn alla on kaksin kappalein juustomuottivarastoja. Me toimitimme Staironille valmistuskuvat, ja he hoitivat työnsuunnittelun sekä materiaalihankinnan. Noin kuusi metriä korkeat varastot myös koekasataan Staironilla, jonka jälkeen ne puretaan lohkoihin kuljetusta varten. Asiakkaana tästä on etua, sillä mitä suurempia kokonaisuuksia pystymme hankkimaan saman katon alta, sitä enemmän oma työkuormamme kevenee.

Suomesta maailmalle laadukkaasti ja ajallaan

Sulbanan Suomessa valmistamista laitteistoista valtaosa menee vientiin. Suurimpina markkina-alueina ovat Keski-Eurooppa ja Yhdysvallat, joiden lisäksi toimituksia on ympäri maailmaa Japanista Etelä-Amerikkaan.

– Yhteistyössä ykkösasia on Staironin luotettavuus sekä laadun että toimitusvarmuuden näkökulmasta. Ympäri maailman lähtevät kuljetukset ja asennukset on sovittava hyvissä ajoin, sillä niitä on erittäin hankalaa sekä kallista siirtää. On tärkeää, että voimme luottaa luvattuun toimitusaikaan ja viivästymisistä kommunikoidaan heti eikä viime tingassa, jolloin asialle on hankalaa enää tehdä mitään, Kokko painottaa.

Vastaavasti Sulbanan päässä pyritään pitämään vastausajat mahdollisimman lyhyinä, jolloin staironilaisten ei tarvitse turhaan odotella työn jatkoon vaikuttavaa tietoa.

– Kun homma toimii, löydetään mahdollisiin ongelmakohtiinkin yhteistyössä ratkaisu, eikä vain todeta, että “se on teidän ongelmanne”. Staironilaisten kanssa kommunikointi ja viikkoraportointi pyörii kuten pitääkin ilman että tietoa tarvitsee lypsää.

Miljoonaluokan laitteistossa on uniikit haasteensa

Staironin joustavuudesta Kokolla on omakohtaista kokemusta.

– Toimitusaikojen muutoksista tai varastoinnista on aina pystytty hyvin sopimaan. Kerran on keskellä arkipyhääkin viimeistelty ja tarkastettu toimitusta yhdessä Staironin projektipäällikön kanssa, hän hymähtää.

Kun yhteistyöltä haetaan jatkuvuutta, ei toimittajaksi määräydy hinnaltaan aina absoluuttisesti halvin, vaan kokonaistaloudellisesti kannattavin kumppani. Sulbanan miljoonaluokan laitteistoissa on omat uniikit vaatimuksensa, joiden tuntemus syntyy vain kokemuksesta.

– Laatuvaatimuksemme aiheuttavat uusilla toimittajilla aina haasteita, jonka takia haemme pitkäaikaista kumppania, joka tietää tarpeemme ilman, että sitä tarvitsee jatkuvasti valvoa. Arvostan myös staironilaisten kiinnostusta kehittyä toimittajana sekä halua tarjota pidemmälle vietyä tuotetta kuin pelkkä hitsauskokoonpano. Esimerkiksi työnsuunnittelun tullessa Staironilta saavutamme paljon enemmän arvoa koko toimitusketjulle, Kokko pohtii.

Ongelmista ei opita maton alle pyyhkäisemällä

Luottamus omaan osaamiseen lähtee Staironin vahvasta ammattitaidosta työn eri osa-alueilla. Fakta on, että reklamaatioilta ei aina voida välttyä, mutta taito on ottaa niistä onkeensa tulevaisuutta ajatellen.

–Staironilla on ymmärretty, että laatu ei parane vain toimistoissa, eli he käyvät negatiivisetkin asiat sisäisesti läpi tuotantoa myöten. Tilaajana olen saanut vaikutelman, että he pyrkivät aidosti oppimaan mahdollisista virheistä, eikä asioita vain pyyhkäistä maton alle.

Luottamuksellisen ja avoimen yhteistyön takana seisoo Staironin tuotantojohtaja Hannu-Pekka Peräntie.

– Yhteistyö Sulbanan kanssa on onnistuneesti vienyt meitä pois mukavuusalueelta ja haastanut kehittymään. Tämän ansiosta olemme entistä valmiimpia sekä myös rohkeampia uusien haasteiden edessä, hän päättää.