Risteilylaivojen pakoputkien huoltotyöt vievät ammattimiestä ympäri maailma
– Meidän työmme on käydä läpi se laivan hankalin kohta. Teemme työtä köysien varassa, Marko Lipponen
kertoo.
Työturvallisuus on ehdoton juttu
7 kertaa Atlantin yli vuodessa
Marko Lipponen on työskennellyt Pansiossa 30 vuotta. Pakoputkien köysityöskentelyn risteilyaluksilla hän aloitti vuonna 2014. Sen jälkeen maailman meret ovatkin tulleet tutuiksi.
– Ensimmäiset reissut tehtiin Australiaan. Sen jälkeen töitä on ollut paljon amerikkalaisilla risteilyaluksilla Karibialla. Yhtenä vuonna ylitin Atlantin seitsemän kertaa. Työhommissa olen myös kiertänyt Etelä-Amerikan ja käynyt Alaskassa, hän kertoo.
Reissutyöhön hän on ollut tyytyväinen.
– Ei ole tullut fiilistä, että hommia vaihtaisi, mies nauraa.
Maailmaa kiertäessä hän on huomannut, että työ erilaisissa kulttuureissa vaatii erityisesti pitkää pinnaa ja sopeutumiskykyä.
– Vaikka suunnittelemme työt tarkasti ennen lähtöä Pansiossa, aina siellä työmaalla tulee jotakin yllätyksiä. Ja vaikka toimisimme saman varustamon laivoilla, niin työkulttuurit ja systeemit saattavat niissä poiketa paljonkin. Laivalla aina kapteeni on se, joka päättää.
Työssä on tullut totuttua myös nopeisiin lähtöihin. Tavallisesti reissut on suunniteltu ja aikataulutettu hyvin, mutta Marko muistaa, että joskus reissuun on lähdetty kahden tunnin varoitusajalla.
Korona-aikana reissutyö on keskeytynyt. Mutta miehen mieli on maailman merille – myös vapaa-aikana.
– Suunnitelmissa oli, että olisin juhlinut viisikymppisiä Karibian risteilyllä. Mutta sinne ei nyt pääse. Nyt täytyy juhlat viettää jokilautta Jakkessa tai förillä, hän nauraa.